Una vida entre pantalles: Síndrome Visual Informàtica

Ordinadors, tauletes, telèfons intel·ligents, llibres electrònics, realitat virtual... Pantalles que veiem, mirem i admirem. Per totes bandes i a qualsevol lloc.

Estan preparats els nostres ulls per gaudir de tots aquests dispositius electrònics cada vegada més presents en la nostra vida?

La resposta és simple: NO.

Com éssers humans hem passat de córrer davant (o darrere) d'un mamut pelut i viure a l'aire lliure en plena natura, a treballar davant d'infinitat de pantalles i dispositius electrònics de tot tipus. La naturalesa –sàvia- es queixa, i alhora intenta adaptar-se. La nostra visió està dissenyada per veure-hi bé de lluny, en espais oberts i sota la llum del sol. No fa ni cent anys que la majoria de feines eren a l'aire lliure. Ara la visió propera és dominant, per tant la miopia va en augment. Veure a distàncies curtes provoca un esforç superior d'enfocament que l'emprat en la visió llunyana. En mòbils i tablets, la mida de la pantalla i de la lletra petita ens indueix a apropar-nos encara més.

És evident que els ulls pateixen de l'esforç davant l'ordinador i altres dispositius electrònics d'imatges. La picor, l'enrogiment i la sequedat dels ulls són alguns dels símptomes relacionats amb la Síndrome Visual Informàtica (SVI). L'Acadèmia Americana d'Optometria defineix aquesta síndrome com el conjunt de signes i símptomes oculars i visuals relacionats amb l'ús excessiu de l'ordinador.

Una gran part de la població està enfront de pantalles més temps del recomanable (una mitjana de 8 hores diàries) ja sigui ordinadors, mòbils, llibres electrònics o tablets. En aquest entorn, els ulls fan un esforç constant que condiciona l' eficàcia i el rendiment visual. Segons el Col·legi Oficial d'òptics optometristes de Catalunya, 7 de cada 10 persones que treballen amb pantalles presenten molèsties que formen part de la Síndrome Visual Informàtica.

Mirar una pantalla també suposa posar la vista en una font de llum molt forta, no natural, de forma directa. D'altra banda, la major part d'aquests dispositius emeten radiacions que, a llarg termini, poden provocar danys en les cèl·lules de la retina, que no es regeneren.

Un altre factor d'estrès visual són els reflexos en la pantalla, que dificulten la visualització de textos i imatges. També cal apuntar que davant una pantalla, el parpelleig disminueix i la secreció llagrimal es
redueix en més d'un 50 per cent, produint sensació de sequedat ocular i fins i tot visió borrosa.

Ja que sovint, no podem "fugir" de les pantalles, intentem minimitzar els efectes.




ORDINADORS; CINC MESURES BÀSIQUES

1. Aplicació la regla del 20-20-20.
Consisteix a apartar la mirada durant 20 segons cada 20 minuts enfocant a una distància de 20 peus (6 metres). L'esforç requerit pel sistema visual davant de les pantalles és considerable: el sistema d’enfocament com la convergència ocular (coordinació de tots dos ulls en distància properes) treballen molt. El Col·legi d'Òptics Optometristes de Catalunya, us ofereix gratuïtament una aplicació informàtica, lliure de publicitat, per facilitar l’aplicació d’ aquesta regla. Podeu descarregar-la a

2. il·luminació adequada.
Cal evitar o reduir els reflexos en la pantalla, especialment de llums superiors o finestres. Podem emprar un filtre antireflexes o modificar la situació de la pantalla i la seva inclinació. No ens oblidem de focus de llum i finestres que poden produir reflexos. La il·luminació ambient de fons és imprescindible, ja que visualitzar pantalles a les fosques, sense cap tipus de llum ambiental pot generar fatiga i molèsties oculars.

3. Adoptar una postura correcta.
L'ergonomia és bàsica per aconseguir un bon rendiment visual i treballar davant d'una computadora aconsella tenir els peus recolzats ferm i còmodament en el sòl, i l'esquena alçada utilitzant la cadira per recolzar totalment el cos. Cal aprofitar els ajustos de la cadira, si els té, i situar pantalla, teclat, ratolí i documents de treball en la posició més còmoda. Si podem aixecar-nos i estirar les cames amb una certa freqüència durant uns minuts, millor.

4. Posició de la pantalla.
Com més separada estigui la pantalla dels nostres ulls, millor. És aconsellable que la part superior del monitor estigui a l'altura o lleugerament per sota dels nostres ulls. Per comoditat visual, millor ordinador portàtil que sobretaula. Les cervicals ho agrairan.

5. Parpelleig.
Cal forçar el parpelleig voluntari o mantenir tancats els ulls 20 segons de tant en tant, així com evitar ambients molt secs per la calefacció o l'aire condicionat massa fort. Davant les pantalles, el parpelleig és molt menor i la llàgrima s'evapora, generant molèsties i fins i tot una visió defectuosa. Si és necessari, es pot utilitzar llàgrima artificial sense conservants. En els ordinadors portàtils, la humectabilitat dels ulls és millor per la posició de la mirada. Pot ser pràctic utilitzar un truc, per exemple un fons de pantalla amb un ull, per recordar que cal parpellejar.

BREUS CONSELLS PER A DIFERENTS DISPOSITIUS

a) El PC de taula. Utilitzar, si es pot, pantalles de qualitat i preferiblement grans, a una distància entre 45 i 75 cm en funció de la grandària i de la comoditat de l'usuari.

b) L'ordinador portàtil. Controlar el seu ús, ja que la seva portabilitat convida a estar moltes hores davant la pantalla.

c) El telèfon mòbil. Cal apropar-ho el menys possible als ulls, especialment els nens i adolescents, i no ha de caure en mans dels més petits; ja ho usaran quan siguin majors. Un telèfon no és una joguina.

d) La tauleta electrònica. Cal utilitzar-la, en tant que sigui possible, com a substitut del mòbil, quant a aplicacions, mapes, correus, imatges i processadors de text. És
més còmoda, sobretot per treballar i quan es mantingui a una distància raonable.


e) El llibre electrònic. Ofereix una imatge de qualitat i sense reflexos, i és el més similar a la lectura impresa. No apropar-se excessivament. Convé parpellejar durant el seu ús i utilitzar una bona il·luminació externa, consells vàlids igualment per a la lectura en paper.

f) La consola de videojocs. Cal controlar el temps d'ús i no abusar, ja que poden generar addicció, especialment en nens i adolescents, i afavorir l'aparició d'una miopia, si són de visió propera, entre altres alteracions de la visió.

g) Realitat Virtual. Prudència a l'hora de visionar continguts, no passar de 20 minuts continuats de visionat, tenir algun punt de referència per subjectar-nos si ens marejem, una cadira, o una taula, perquè és fàcil desorientar-se, fins i tot caure o perdre l’ equilibri. No utilitzar la brillantor de la pantalla al màxim ja que la radiació que arriba als ulls és considerable al visionar les pantalles del dispositiu tant a prop.


Alfons Bielsa Elies
President Col·legi Oficial d'Òptics Optometristes de Catalunya
Vicepresident Consell General de Col·legis d'Òptics Optometristes d'Espanya
President Consell Català de Formació Continuada en Òptica i Optometria






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Si us plau, recorda a ser constructiu i respectuós; d'altra banda els moderadors podran eliminar el teu comentari. Gràcies