Ordinadors,
tauletes, telèfons intel·ligents, llibres electrònics, realitat virtual...
Pantalles que veiem, mirem i admirem. Per totes bandes i a qualsevol lloc.
Estan
preparats els nostres ulls per gaudir de tots aquests dispositius electrònics
cada vegada més presents en la nostra vida?
La
resposta és simple: NO.
Com éssers
humans hem passat de córrer davant (o darrere) d'un mamut pelut i viure a
l'aire lliure en plena natura, a treballar davant d'infinitat de pantalles i
dispositius electrònics de tot tipus. La naturalesa –sàvia- es queixa, i alhora
intenta adaptar-se. La nostra visió està dissenyada per veure-hi bé de lluny,
en espais oberts i sota la llum del sol. No fa ni cent anys que la majoria de
feines eren a l'aire lliure. Ara la visió propera és dominant, per tant la
miopia va en augment. Veure a distàncies curtes provoca un esforç superior
d'enfocament que l'emprat en la visió llunyana. En mòbils i tablets, la mida de
la pantalla i de la lletra petita ens indueix a apropar-nos encara més.
És
evident que els ulls pateixen de l'esforç davant l'ordinador i altres
dispositius electrònics d'imatges. La picor, l'enrogiment i la sequedat dels
ulls són alguns dels símptomes relacionats amb la Síndrome Visual Informàtica
(SVI). L'Acadèmia Americana d'Optometria defineix aquesta síndrome com el
conjunt de signes i símptomes oculars i visuals relacionats amb l'ús excessiu
de l'ordinador.
Una
gran part de la població està enfront de pantalles més temps del recomanable
(una mitjana de 8 hores diàries) ja sigui ordinadors, mòbils, llibres
electrònics o tablets. En aquest entorn, els ulls fan un esforç constant que
condiciona l' eficàcia i el rendiment visual. Segons el Col·legi Oficial
d'òptics optometristes de Catalunya, 7 de cada 10 persones que treballen amb
pantalles presenten molèsties que formen part de la Síndrome Visual
Informàtica.
Mirar
una pantalla també suposa posar la vista en una font de llum molt forta, no natural,
de forma directa. D'altra banda, la major part d'aquests dispositius emeten
radiacions que, a llarg termini, poden provocar danys en les cèl·lules de la
retina, que no es regeneren.
Un
altre factor d'estrès visual són els reflexos en la pantalla, que dificulten la
visualització de textos i imatges. També cal apuntar que davant una pantalla,
el parpelleig disminueix i la secreció llagrimal es
redueix en més d'un 50 per cent, produint sensació de sequedat ocular i fins i tot visió borrosa.
redueix en més d'un 50 per cent, produint sensació de sequedat ocular i fins i tot visió borrosa.
Ja que
sovint, no podem "fugir" de les pantalles, intentem minimitzar els
efectes.
1. Aplicació
la regla del 20-20-20.
Consisteix
a apartar la mirada durant 20 segons cada 20 minuts enfocant a una distància de
20 peus (6 metres). L'esforç requerit pel sistema visual davant de les
pantalles és considerable: el sistema d’enfocament com la convergència ocular
(coordinació de tots dos ulls en distància properes) treballen molt. El
Col·legi d'Òptics Optometristes de Catalunya, us ofereix gratuïtament una
aplicació informàtica, lliure de publicitat, per facilitar l’aplicació d’
aquesta regla. Podeu descarregar-la a
2. il·luminació adequada.
Cal
evitar o reduir els reflexos en la pantalla, especialment de llums superiors o
finestres. Podem emprar un filtre antireflexes o modificar la situació de
la pantalla i la seva inclinació. No ens oblidem de focus de llum i finestres
que poden produir reflexos. La il·luminació ambient de fons és imprescindible,
ja que visualitzar pantalles a les fosques, sense cap tipus de llum ambiental
pot generar fatiga i molèsties oculars.
3.
Adoptar una postura correcta.
L'ergonomia
és bàsica per aconseguir un bon rendiment visual i treballar davant d'una
computadora aconsella tenir els peus recolzats ferm i còmodament en el sòl, i
l'esquena alçada utilitzant la cadira per recolzar totalment el cos. Cal
aprofitar els ajustos de la cadira, si els té, i situar pantalla, teclat,
ratolí i documents de treball en la posició més còmoda. Si podem aixecar-nos i
estirar les cames amb una certa freqüència durant uns minuts, millor.
4.
Posició de la pantalla.
Com
més separada estigui la pantalla dels nostres ulls, millor. És aconsellable que
la part superior del monitor estigui a l'altura o lleugerament per sota dels
nostres ulls. Per comoditat visual, millor ordinador portàtil que sobretaula.
Les cervicals ho agrairan.
5.
Parpelleig.
Cal
forçar el parpelleig voluntari o mantenir tancats els ulls 20 segons de tant en
tant, així com evitar ambients molt secs per la calefacció o l'aire condicionat
massa fort. Davant les pantalles, el parpelleig és molt menor i la llàgrima
s'evapora, generant molèsties i fins i tot una visió defectuosa. Si és necessari,
es pot utilitzar llàgrima artificial sense conservants. En els ordinadors
portàtils, la humectabilitat dels ulls és millor per la posició de la mirada.
Pot ser pràctic utilitzar un truc, per exemple un fons de pantalla amb un ull,
per recordar que cal parpellejar.
a) El PC
de taula. Utilitzar, si es pot, pantalles de
qualitat i preferiblement grans, a una distància entre 45 i 75 cm en funció de
la grandària i de la comoditat de l'usuari.
b)
L'ordinador portàtil. Controlar el seu ús, ja que la
seva portabilitat convida a estar moltes hores davant la pantalla.
c) El
telèfon mòbil. Cal apropar-ho el menys possible als ulls,
especialment els nens i adolescents, i no ha de caure en mans dels més petits;
ja ho usaran quan siguin majors. Un telèfon no és una joguina.
d) La
tauleta electrònica. Cal utilitzar-la, en tant que sigui
possible, com a substitut del mòbil, quant a aplicacions, mapes, correus,
imatges i processadors de text. És
més còmoda, sobretot per treballar i quan es mantingui a una distància raonable.
més còmoda, sobretot per treballar i quan es mantingui a una distància raonable.
e) El
llibre electrònic. Ofereix una imatge de qualitat
i sense reflexos, i és el més similar a la lectura impresa. No apropar-se
excessivament. Convé parpellejar durant el seu ús i utilitzar una bona
il·luminació externa, consells vàlids igualment per a la lectura en paper.
f) La
consola de videojocs. Cal
controlar el temps d'ús i no abusar, ja que poden generar addicció,
especialment en nens i adolescents, i afavorir l'aparició d'una miopia, si són
de visió propera, entre altres alteracions de la visió.
g)
Realitat Virtual. Prudència a l'hora de visionar
continguts, no passar de 20 minuts continuats de visionat, tenir algun punt de
referència per subjectar-nos si ens marejem, una cadira, o una
taula, perquè és fàcil desorientar-se, fins i tot caure o perdre l’
equilibri. No utilitzar la brillantor de la pantalla al màxim ja que la
radiació que arriba als ulls és considerable al visionar les pantalles del
dispositiu tant a prop.
Alfons Bielsa Elies
President Col·legi
Oficial d'Òptics Optometristes de Catalunya
Vicepresident
Consell General de Col·legis d'Òptics Optometristes d'Espanya
President Consell Català de Formació Continuada en Òptica i
Optometria
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Si us plau, recorda a ser constructiu i respectuós; d'altra banda els moderadors podran eliminar el teu comentari. Gràcies