Totes les coses van canviant, però no segons
els mateixos ritmes, ni d'acord amb la mateixa esperança de vida. Persones,
equipaments, cotxes o sabates no envelleixen i “moren” per igual, ni s'han de
revisar i posar a punt amb operacions semblants, ni amb terminis equiparables.
Això queda clar dia rere dia, quan passem a la vora del nostre Mercat. Pensàvem
que les obres de restauració no s'acabarien mai, però al capdavall ja s'albira
el final d'una etapa decisiva, la recuperació d'un edifici històric de gran
valor patrimonial.
Tanmateix no estem en un final de trajecte:
cal que tot seguit el mercat compleixi el seu objectiu d'equipament públic:
centre comercial orientat a facilitar la vida dels ciutadans, satisfent
sobretot les necessitats elementals d'alimentació i paraments de la llar. Aleshores
comerciants i botiguers tindran que agafar tanda i hauran de posar-se les piles
per fer un bon paper dins la nova conjuntura. Sabem que molts ho veuen amb
il·lusió, tot i que a vegades amb algun neguit, puix que tot canvi comporta
noves possibilitats, però també nous riscos. Val a dir que des de l'Associació
de Veïns els recolzem solidàriament, i confiem en que la gran majoria aconseguirà
salvar els esculls amb èxit.
De moment, emperò, encara queden aspectes
pendents. En especial, caldrà ajustar l'estructura material bàsica i els
lligams essencials de la connexió de l'equipament físic amb l'entorn. En gros,
ja sabem que el nou Mercat reformat tindrà un gran espai públic sota carrer amb
el baluard, la contraescarpa i espais d’ús ciutadà. D'altra banda, els entorns
del Mercat també hauran de canviar: sembla que el projecte amb més números és
restringir la circulació pels carrers de Tamarit i Borrell. Així es pacificaria
el seu voltant, tot obrint pas a una continuïtat amb l’Avinguda Mistral i amb
un tram del carrer Borrell per sobre de la Gran Via.
Certament, reduir l'ús del cotxe privat dins
la ciutat és un objectiu correcte. Però cal cuidar bé i anar millorant els
sistemes públics de transport en totes les seves vessants, per tal de reduir
les molèsties que allò comporta.
Necessitats i desitjos de la gent van canviant i evolucionant i, d'altra
banda, qualsevol mesura té alguns efectes col·laterals indesitjables. Per
consegüent sempre hi ha d'haver seny i flexibilitat i revisió periòdica de com
s'estan duent a terme els programes d'intervenció.
De moment les coses segueixen el seu camí: en
el número anterior ja ens hem fet ressò del procés participatiu “omplim de
barri el Mercat”, amb uns objectius limitats, amb poc temps per desenvolupar-lo
i, per tant, amb una participació veïnal també limitada. Val a dir, emperò, que
han sorgit un bon nombre de propostes, algunes força interessants.
A veure... si pacífiques un carrer, on cony fots els cotxes que hi passaven? Desapareixen de forma màgica?
ResponEliminaO desgraciadament passen per altres carrers que perden qualitat de vida, soroll i contaminació.
Mira't en que s'ha convetit el carrer Sepúlveda.
Menos lobos Caperucita.