L'Avinguda de Frederic Mistral i els seus noms al llarg del temps

Si el Mercat de Sant Antoni per la seva estructura i bellesa, marca i dona sentit a tot el barri, no és menys el que podríem dir del que és el seu segon signe d’identitat i eix vertebrador: l’Avinguda de Frederic Mistral. Antigament, i parlem de finals del segle xix i principis del xx, la via que entrava a la nostra ciutat resseguia el que havia estat un ramal de la Via Augusta, de l’antiga Via Morisca i després el Camí Reial i posteriorment la carretera Madrid – Barcelona, que passava per dins de la Vila de Sants.

Quan sortia de Sants creuava el pla de la Creu Coberta (actualment hi ha la nova comissaria dels Mossos d’Esquadra) i enfilava fins arribar a la creu de Terme (que estaria ubicada actualment on hi ha el centre comercial de les Arenes) i el coll del Vinyet (o turó de la Vinyeta), també conegut antigament com a turó dels Inforcats (la tercera forca de Barcelona). Un cop travessats els camps d’Hostafrancs, entrava a la Ciutat Comtal pel Portal de Sant Antoni (també anomenat Portal de Cardona).

Arxiu Històric de Sant Antoni

Fins a començaments del 1900 l’Avinguda de F. Mistral era coneguda com el Passeig de la Creu Coberta. Durant un breu període va anomenar- se Avinguda de Milans del Bosch, fou en un període de dictadura a l’Estat Espanyol, la del General Primo de Rivera. Després de l’Exposició Universal de 1929, el juny de 1930, es va aprovar oficialment el canvi de nom pel d’Avinguda de Frederic de Mistral.

Aquesta via començava en el pla de la desapareguda Creu Coberta i anava a parar al “pla de Sant Antoni” (un espai ara desaparegut i que estava situat possiblement l’ actual cruïlla dels carrers de Viladomat, Tamarit, Borrell i Manso). Amb la caiguda de les muralles (1857) i la posterior reforma de l’exterior de la ciutat el Pla Cerdà i posteriors canvis, en modificaren el seu traçat i canviaren completament la seva fesomia.

Havia estat un espai (fora muralles) bastant concorregut, on els senyors de les acaballes del segle xvii i sobretot xix, solien anar a passejar els diumenges, amb els seus carruatges i les “minyones i soldats” a festejar els dijous a la tarda. Tant al final com al principi hi havia uns petits llocs de venda de refrescs.

Arxiu Històric de Sant Antoni


Amb motiu de l’ Exposició Universal de 1929 va començar una de les reformes més profundes que ha patit el nostre passeig i es va aprofitar el moment per canviar el nom: li posaren el del poeta romàntic occità Frederic Mistral (per cert, que el monument de F. Mistral de 1929 està perdut i fet malbé en una vessant del parc de Montjuïc).

Arxiu Històric de Sant Antoni

Aquesta reforma li va donar un “caire” de rambla, amb un passeig central i un carril per als vehicles a banda i banda, un de pujada i l’altre de baixada, la seva intenció era “ajudar” a urbanitzar “els camps d’Hostafrancs” que a principis del segle xx, amb la construcció del “Gran Metro de Barcelona”, al principi del passeig, s’hi havien construït una població de barraques, on vivien els “obrers” del metro. Aquestes barraques eren conegudes amb el nom de Cal Carboner. Estaven situades al principi de l’ avinguda i anaven des del Paral·lel -entre els carrers de Vilamarí / Floridablanca / Llança– fins les rodalies de l’Avinguda de Roma; però això ja ho explicarem millor en un altre article.

Arxiu Històric de Sant Antoni


L’avinguda “patirà” petites reformes i veurà créixer tot un barri; veurà néixer moltes edificacions que poc a poc aniran donant “caràcter” a la seva fisonomia, però, gràcies, a l’Associació de Veïns i la força dels veïns i veïnes, arribarà la gran “reforma”, l’any 1995. La reforma que ara coneixem, la que ha sumat que l’Avinguda de Frederic Mistral ara sigui “rambla i passeig”.


Fototeca particular

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Si us plau, recorda a ser constructiu i respectuós; d'altra banda els moderadors podran eliminar el teu comentari. Gràcies